OSS

Hvis du vil vite mer, kan du se våre vanlige spørsmål på engelsk


 

1 – Slik avbestiller du og får refusjon for billetter

  1. Gå til bekreftelsessiden for bestillingen (lenken er oppgitt i bekreftelses-e-posten) eller Billetter-siden i Trainline Europe-kontoen din for å se bestillingene dine. Velg billetten du ønsker å avbestille, og gå til Avbestill.
  2. Velg delen og/eller passasjerene du ønsker å fjerne (ved behov).
  3. Klikk på beregn refusjon.
  4. Hvis du er sikker på at du vil avbestille billetten(e), klikk på bekreft. Vær forsiktig: Avbestillinger er endelige og kan ikke endres.

Hva skjer videre?

E-billetter: Refusjonen behandles umiddelbart. Det tar mellom 3 og 21 virkedager før du får utbetalt refusjonen.

Billett for utskrift på stasjon (ikke skrevet ut): Refusjonen behandles umiddelbart. Det tar mellom 3 og 14 dager før du får utbetalt refusjonen.

Billett for utskrift på stasjon (skrevet ut): Du må sende oss originalbillettene i posten. Vi må ha mottatt billettene senest 1 måned etter avbestillingen. Etter dette tidspunktet er billettene ikke lenger refunderbare.

Send billettene som verdipost. Vi påtar oss ikke ansvar for billetter som kommer bort eller blir stjålet i posten.

Trainline Europe
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike

Kan jeg avbestille billetten min på stasjonen eller på telefonen?

Ja. For å få refusjon er det svært viktig at du avbestiller billettene før toget går. Når billettene er avbestilt, må du be om refusjon ved å skrive til oss på engelsk fra: /support.

 


 

2 – Har billettene deres de samme prisene som hos togselskapene?

Ja! Prisene våre for alle tog hos SNCF, Deutsche Bahn, Eurostar, Thalys, Trenitalia, Thello, Italo, Renfe, iDTGV, OUIGO og OUIBUS er helt like dem som tilbys på selskapenes egne nettsteder.

✔ Ingen bestillingsgebyrer
✔ Ingen tillegg for kredittkort
✔ Ingen ekstrakostnader

Hvordan tjener Trainline Europe penger?

Vi får ganske enkelt kommisjon for hvert salg!

SBB-, SNCB-, NS-, ÖBB-, DSB- og ČD-billetter

For disse togselskapene kan vi dessverre ikke alltid tilby grunnprisen som er oppgitt på selskapenes nettsteder. Reservasjonssystemet vi har tilgang til for disse selskapene, avgjør prisen på billettene. Prisene våre er i gjennomsnitt mellom 2 og 4 euro høyere.

 


 

3 – Når blir billettene tilgjengelige for salg?

Nedenfor kan du se hvor lang tid i forveien hvert togselskap slipper billetter.

Togselskap Bestillingsperiode Destinasjon
SNCF 3 måneder i forveien Innenlandstog i Frankrike
Lyria 4 måneder Tog mellom Frankrike og Sveits
Eurostar 6 måneder Tog mellom Frankrike og Storbritannia
Thalys 3 måneder Tog mellom Frankrike, Tyskland, Nederland og Belgia
iDTGV 6 måneder Innenlandstog i Frankrike
Renfe-SNCF 119 dager Tog mellom Frankrike og Spania
Renfe 90 dager for høyhastighetstog, 60 dager for alle andre tog Innenlandstog i Spania
Thello 4 måneder pluss 1 dag Tog mellom Frankrike og Italia
Deutsche Bahn 6 måneder Innenlandstog i Tyskland
Trenitalia 3–4 måneder Innenlandstog i Italia
Italo 3–6 måneder Innenlandstog i Italia
OUIGO 6 måneder Innenlandstog i Frankrike
ÖBB 6 måneder Innenlandstog i Østerrike
NS Ett år Innenlandstog i Nederland
SNCB Ett år Innenlandstog i Belgia
OUIBUS 2–4 måneder Europeiske busser

 


 

4 – Kan jeg forhåndsbestille billettene mine og betale senere?

Denne artikkelen er for Trainline-kontoinnehavere. Du kan opprette en konto her: /signup

Ja, du kan forhåndsbestille billettene dine:

De forhåndsbestilte billettene blir liggende i handlevognen til den angitte utløpsdatoen. Viktig: Utløpsdato og -klokkeslett er angitt i sentraleuropeisk tid.

Du kan forhåndsbestille billetter hos disse togselskapene:

SNCF (Frankrike), Lyria (Frankrike ↔ Sveits), Eurostar (Frankrike ↔ Storbritannia), Trenitalia og Italo (Italia) samt Thalys (Frankrike ↔ Belgia ↔ Nederland ↔ Tyskland)

 


 

5 – Bagasjeregler for europeiske tog

Hvilke fasiliteter du kan forvente om bord, avhenger av hvilken type tog du tar. Merk: Røyking er forbudt på alle europeiske tog, og alle har toaletter om bord.

SNCF-, Lyria- og Renfe-tog

Eurostar-tog

Personer med Business Premier-billetter får et varmt måltid ved sitt eget sete, garantert tilgang til stikkontakt, adgang til lounge, og prioritert ombordstigning.

Bagasjeregler:

Thalys-tog

Stikkontakter og WiFi er tilgjengelig. Toget har en kafé som serverer måltider, småretter og drikke. Servering ved eget sete på 1. klasse.

Bagasjeregler:

iDTGV-tog

iDTGVs bagasjeregler kan leses på denne siden (på engelsk): http://www.idtgv.com/en/frequently-asked-questions#question-752

For ytterligere bagasje: 35 euro per kolli – maks. 2 ekstra kolli per person.

OUIGO-tog

Ytterligere bagasje kan medbringes ved å betale 5 euro ved bestilling, eller 20 euro per kolli ved ombordstigning.

OUIBUS

Deutsche Bahn

Deutsche Bahn-tog har ingen bagasjebegrensninger. Vær vennlig og begrens deg til 2 kolli bagasje per person av hensyn til de andre passasjerene.

IC-busser

Thello

Bagasjeregler:

Italo og Trenitalia

Disse togene har ingen spesielle bagasjeregler.

 


 

6 – Forskjeller mellom første og andre klasse

Seter på første klasse på europeiske tog

På første klasse får du større seter og bedre plass, og det er ofte roligere. Avhengig av tid på døgnet kan det være færre familier og barn på første klasse.

Måltider

Premium-selskaper som Eurostar, Thalys og Lyria serverer måltider om bord. Varme og kalde måltider serveres ved setet ditt og er inkludert i billettprisen. De fleste tog i Tyskland, Sveits, Spania, Nederland, Belgia og Frankrike tilbyr ikke servering ved passasjerenes sete.

Første klasse-lounge

Hvis du har billetter til første klasse, får du adgang til første klasse-lounge (dersom dette finnes på avgangsstasjonen din), som tilbyr gratis mat og drikke.

Prioritert ombordstigning på Eurostar-tog

Hvis du har Eurostar Business Premier-billett, trenger du ikke sjekke inn før ti minutter før avgang.

Seter på andre klasse på europeiske tog

Andre klasse-seter er fullstendig tilfredsstillende på alle europeiske tog. Du får et fint, behagelig sete med god benplass. De fleste andre klasse-vogner er også ganske rolige, så du trenger ikke være redd for en bråkete eller kaotisk reise. Vognene holdes også svært rene.

 


 

7 – Tog- og stasjonssjekkliste

Det flotte med å ta toget i Europa er at det er så utrolig enkelt!

Følg sjekklisten nedenfor, så er du klar for reisen:

 


 

8 – Aksepterte betalingsmetoder

Trainline Europe aksepterer for øyeblikket følgende betalingsmetoder:

✔ Visa
✔ MasterCard
✔ American Express
✔ PayPal
✔ Apple Pay (kun iOS-appen)

 


 

9 – Utskrift på A4-papir

Den europeiske A4-størrelsen er påkrevd. De fleste togselskaper angir i vilkårene sine at man må bruke A4-papir. Det er imidlertid minimale forskjeller på dette formatet og amerikansk «letter»-format, og derfor ikke noe problem å bruke sistnevnte.

 


 

10 – Slik skriver du ut en Eurostar-billett

  1. Gå til Eurostars innsjekkingsområde for å finne en selvbetjeningsautomat på Eurostar-stasjonen.
  2. Oppgi den seks tegn lange bestillingsreferansen (f.eks. REFDAE) som du mottok på e-post fra Trainline.
  3. Følg instruksjonene på skjermen, så får du skrevet ut billettene i løpet av noen minutter.

Viktig informasjon

➛ Du må skrive ut billettene dine minst 45 minutter før avgang. Det gir deg nok tid til å sjekke inn og løse eventuelle problemer.

➛ Du kan bare skrive ut billettene én gang. Ta godt vare på dem!

 


 

11 – Slik skriver du ut en SNCF-billett

Hvis du kjøper en billett for utskrift på stasjon for en avgang utenfor Frankrike, vær oppmerksom på at disse kun kan skrives ut på franske stasjoner. Så ikke kjøp dem hvis du ikke kan besøke en fransk stasjon!

De følgende instruksjonene for utskrift på stasjonen gjelder for SNCF-, Thalys-, Eurostar- og Lyria-billetter.

Slik skriver du ut en billett

For å skrive ut billettene dine kan du bruke selvbetjeningsautomatene på en hvilken som helst SNCF-stasjon. På automaten:

  1. Velg «Collect all bookings».
  2. Trykk på «Booking reference».
  3. Oppgi den seks tegn lange bestillingsreferansen (f.eks. SRTPRE).
  4. Nå kan du oppgi bestillingsnavnet (f.eks. TOTH).
  5. Deretter kan du velge billettene du ønsker å skrive ut. Hvis du har flere billetter, kan du skrive ut alle samtidig, selv om de er til tog med avgang noen dager eller uker senere. Det er ingen datobegrensninger for utskrift av billetter.

Validering av billett

Husk å validere billettene etter utskrift. Valideringsautomatene er små og gule. Billetter kan bare valideres på avgangsdatoen, ikke tidligere.

Kan jeg skrive ut billettene mine to ganger?

Nei, dessverre. De kan bare skrives ut én gang.

 


 

12 – Forsinkelser og streik – slik får du kompensasjon

SNCF-, Lyria- og DB-SNCF-billetter

Du kan be om kompensasjon for forsinkelser (på fransk) på følgende side: http://www.sncf.com/en/commitments/garantie-voyage

Hvis du allerede har fått en kompensasjonskupong, kan du bruke den hos Trainline. Fyll ut dette skjemaet og send det til oss i posten, så krediterer vi kontoen din med kupongbeløpet.

Trainline
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike

Eurostar-billetter

Hvis du har krav på kompensasjon, kontakt Eurostar (på engelsk) på dette nettstedet: http://www.eurostar.com/uk-en/travel-information/service-information/disruption-compensation/useful-numbers-and-more

Thalys-billetter

Du kan fylle ut Thalys’ kompensasjonsskjema her: https://www.thalys.com/nl/en/help?form=reclamation#contacts

Deutsche Bahn-billetter

Hvis toget ditt blir forsinket eller innstilt, kan du fylle ut dette skjemaet for passasjerrettigheter: https://www.bahn.com/en/view/booking-information/passenger-rights/passengers-rights-claim-form.shtml

iDTGV-billetter

For forsinkelser over 60 minutter tilbyr iDTGV passasjerer kompensasjon kun i form av kuponger. Kompensasjonskupongen blir sendt på e-post etter reisen.

Trenitalia-billetter

Du kan kreve kompensasjon etter 24 timer fra reisedato, og senest innen 12 måneder, ved hjelp av dette skjemaet: http://reclami-e-suggerimenti.trenitalia.com/rimborsi/en/Anagrafica.aspx

Hvis du har reist med et Trenitalia-regiontog, må du fylle ut dette skjemaet og sende det til region-/provinsadministrasjonen: http://www.trenitalia.com/cms-file/allegati/trenitalia2014_en/Request_refund_compensation_delay_%2020_5_16.pdf

Italo-billetter

Se følgende side for informasjon om hvordan du får kompensasjon: http://www.italotreno.it/en/support-contacts

Thello-billetter

Fyll ut Thellos kompensasjonsskjema: https://www.thello.com/contact/Reclamation/index.html?iLangID=3

NS- og NS International-billetter

Innenlandstog: Send inn kompensasjonskravet fra denne siden: http://www.ns.nl/en/customer-service/refunds/refunds-for-delays-on-a-domestic-route.html

Internasjonale tog: Send in kompensasjonskravet fra nettsidene til NS International: https://www.nsinternational.nl/en/after-the-journey/compensation-for-delays

Renfe-billetter

Fyll ut skjemaet på Renfes nettsider for å få refusjon eller kompensasjon: http://www.renfe.com/EN/empresa/atencion_cliente/index.html

Du kan også sende en e-post direkte til Renfes kompensasjons- og forsinkelsesavdeling på følgende e-postadresse: cbfiragnivnwrebf@erasr.rf.

 


 

13 – Hvorfor ga billettsøket ingen resultater?

 


 

14 – Hvilke nettlesere er kompatible med Trainline?

Trainline er kompatibel med følgende nettlesere og versjoner: Google Chrome, Firefox 37 eller høyere, Safari 9 eller høyere, og Internet Explorer 11 eller høyere. Hvis du opplever problemer med bestillingene eller sidene ikke vises riktig, anbefaler vi at du oppdaterer nettleseren.

 


 

15 – Beløpet i betalingsbekreftelses-SMS-en var ikke det samme som betalingsløpet på nettsiden

Hvis dette har skjedd, har du sannsynligvis betalt for en kombinert reservasjon: en SNCF-billett + en iDTGV-billett.

Når du betaler for en kombinert reservasjon, opprettes to separate betalinger. Sannsynligvis har kun betalingen av SNCF-billetten blitt verifisert av 3D Secure. Derfor får du bare se beløpet for denne billetten i SMS-bekreftelsen, siden bare denne ble verifisert.

 


 

16 – Betalingen fungerer ikke

Hvis du ikke har fått en bekreftelse eller feilmelding, ikke prøv å betale på nytt. Sjekk e-postinnboksen din for å se om bestillingen lyktes. Du kan kontakte oss (på engelsk) hvis du er usikker: /support

iDTGV-billetter

Dessverre har iDTGV strenge betalingsvilkår og godtar kun enkelte kredittkort for betaling. Ofte vil de fleste kort utstedt utenfor EU bli avvist.

Vi kan anbefale to løsninger:

  1. Kontakt iDTGV. De kan kanskje låse opp for kortet ditt. Tlf.: +33 980 982 982. De holder åpent fra 9:00 til 18:00 (sentraleuropeisk tid). E-post: www.idtgv.com/en/idtgv/contact-idtgv
  2. Bestill en billett til SNCF-tog i stedet. Vi behandler alle betalinger for SNCF-tog, så du vil ikke få noen problemer med å betale.

SNCF-, Thalys-, Eurostar-, Renfe-SNCF-, Lyria-, SNCB-, NS-, SBB- eller CFL-billett

Du kan ha oppgitt feil utløpsdato eller sikkerhetskode, eller det er ikke tilstrekkelig dekning på konto. Det kan også hende at banken din har blokkert transaksjonen. Mange banker avviser internasjonale betalinger (vi er et fransk selskap, med kontor i Paris) for å forebygge svindel. Kontakt banken din og informer dem om betalingsforsøket.

Deutsche Bahn-billett

Hvis betalingen mislykkes, les nøye gjennom rådene vi gir i feilmeldingen. Du kan også få en betalingsautorisasjon i bankkontoen din. Dette kan se ut som en faktisk betaling, men det er bare en autorisasjon, og kortet eller PayPal-kontoen din er ikke debitert.

OUIGO-billett

OUIGO har svært strenge betalingsvilkår og godtar kun kredittkort utstedt i følgende land.

Godkjente land:

Andorra, Østerrike, Belgia, Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Fransk Guyana, Fransk Polynesia, De franske sørterritorier, Tyskland, Hellas, Guadeloupe, Ungarn, Irland, Italia, Kosovo, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Martinique, Mayotte, Monaco, Nederland, Ny-Caledonia, Polen, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spania, Saint-Pierre og Miquelon, Sverige, Sveits, USA og Storbritannia.

Trenitalia-, Thello- eller Italo-reservasjon

Hvis du har sett denne betalingsfeilen, betyr det at vi ikke kunne verifisere eller sikre kortet ditt. Dette kan skyldes flere ulike faktorer. Kontakt oss på engelsk på følgende side for å gi oss beskjed om at du ikke kunne betale: www.trainline.no/support

OUIBUS-reservasjon

OUIBUS-betalinger har dessverre noen kompliserte parametere, og mislykkede betalinger kan ha en rekke ulike årsaker. Hvis betalingen mislykkes, les nøye gjennom rådene vi gir i feilmeldingen. Dette burde fikse problemet.

 


 

17 – Billett er avbestilt, ingen refusjon er mottatt

ZRefusjoner krediteres bankkontoen din i løpet av noen dager etter avbestillingen. Hvis du skrev ut billetten din på en automat på stasjonen, må du sende den til oss i posten. Vi må ha originalbilletten for å kunne refundere deg. Uten originalbilletten har vi ikke lov til å gi refusjon.

ZMerk: Du har 30 dagers frist (etter avbestilling av billetten) til å sende den til adressen nedenfor. Du vil få en e-post så snart vi mottar billetten, og deretter får du refusjonen.

Trainline
Guichet
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike

Refusjoner gjøres alltid med betaling til kortet eller PayPal-kontoen som ble brukt til betalingen. Sjekk kontoutskriften nøye.

 


 

18 – Billetten utarbeides

Det betyr at det kan ta noen minutter til noen timer før du mottar billettene. Forsinkelsen skyldes at vi må behandle noen transaksjoner manuelt. Dette gjelder spesielt hvis betalingskortet ble utstedt utenfor EU.

Hvis du ikke har fått billettene dine etter 24 timer, kontakt oss, slik at vi kan sjekke om det har oppstått en feil: /support

 


 

19 – Legg til reiser i kalenderen din

Du kan abonnere på en Trainline-kalender for å vise alle reisene dine i kalender-appen din. Det gjør du ganske enkelt ved å legge inn Trainline-kalenderens URL i kalender-appen.

Gå til Innstillinger i kontoen din, og åpne Kalendere og Apple Wallet. Deretter velger du alternativet for å samle alle reiser i én kalender. Kopier URL-en som vises i feltet nedenfor, og lim den i kalender-appen din.

 


 

20 – Endre passasjerers opplysninger

  1. Klikk på passasjerenes navn på billettsøk-siden. Velg deretter den passasjeren du ønsker å endre.
  2. Du kan endre eller legge til opplysninger for passasjeren.

 


 

21 – Hvordan kan jeg kontakte Trainline? Har dere en hjelpetelefon?

Du kan kontakte Trainline ved å fylle ut kontaktskjemaet vårt på følgende side: /support

Skriv på engelsk, om mulig. Vi vil alltid svare på engelsk. Hvis du ikke kan skrive til oss på engelsk, er det ikke noe problem, vi får oversatt spørsmålet ditt.

Merk: Vi kan ikke gi deg reiseråd.

Viktige telefonnumre:

Alle oppgitte klokkeslett er i sentraleuropeisk tid.

SNCF/Lyria
Fra Frankrike: 36 35 (man-søn, 07.00 – 22.00)
Internasjonalt: +33 8 92 35 35 35 (man–søn, 07.00–22.00)

Eurostar
Fra Storbritannia: 08432 186 186 (man–fre 06.00–19.00, lør–søn 09.00–17.00)
Internasjonalt: +44 1233 617 575 (samme tider som over)

Thalys
Alle land: +33 8 25 84 25 97 (man–fre, 08.30–18.00)

Deutsche Bahn
Alle land: +49 180 6 10 11 11 (24/7)

iDTGV
+33 2 54 54 67 00 (man–søn, 09.00–18.00)

Italo
+39 06 07 08 (man–søn, 6:00–23:00)

Trenitalia
+39 06 68 47 54 75 (24/7)

OUIBUS
Fra Frankrike: 0892 68 00 68 (man–lør, 08.30–20.00)
Fra Belgia: 070 300 042
Fra Nederland: 0900 0401 625
Fra Storbritannia: 0844 369 0 379
Fra Italia: 848 350 026

 


 

22 – Slik får du og skriver ut billetter

Hvordan du får billetten, kommer an på hva slags billett du har og hvilket togselskap du skal reise med. Følg instruksjonene i bekreftelses-e-postene. De forteller deg hva du må gjøre for å få billetten.

SNCF- og Lyria-billetter

Eurostar-billetter

Thalys-billetter

Deutsche Bahn-billetter

Trenitalia- og Thello-billetter

Italo-billetter

Renfe- og Renfe-SNCF-billetter

iDTGV-billetter

OUIBUS

Du trenger ikke skrive ut billetter. Du må ta med legitimasjon (pass, førerkort) for å vise frem ved ombordstigning på bussen.

OUIGO-billetter

 


 

23 – Slik bytter du billetten

Jeg har en Trainline-konto

  1. Gå til Billetter-siden på Trainline Europe-kontoen din for å se bestillingene dine. Velg billetten du ønsker å bytte, og gå til Bytte.
  2. Deretter kan du velge en ny billett og bytte den eksisterende reservasjonen.
  3. Avhengig av vilkårene og prisen for den nye billetten, kan det hende at du må betale et ekstrabeløp eller at vi gir en refusjon.
  4. Vi sender deg den nye billetten via e-post så snart byttet er bekreftet.

Jeg har ikke en Trainline-konto

Sjekk vilkårene for billetten din. Du finner dem i bekreftelses-e-posten. Hvis vilkårene er de samme for refusjoner og bytter, trenger du bare å avbestille billetten og bestille en ny. Du kan avbestille billetten direkte fra bekreftelsessiden for bestillingen (følg lenken fra bekreftelses-e-posten).

Hvis vilkårene for refusjon og bytte ikke er like, må du opprette en Trainline Europe-konto. Følg disse skrittene:

  1. Gå til bekreftelsessiden for bestillingen (lenken er oppgitt i bekreftelses-e-posten) og opprett en Trainline Europe-konto.
  2. Når du har opprettet konto, legger du til alle passasjerene som er med i reservasjonen på kontoen.
  3. Gå til Billetter-siden, gå til billetten, og velg Bytte. Deretter kan du bytte billetten din.

Trenitalia-billetter

Du kan bytte Trenitalia-billetten din på følgende side (på engelsk): http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=8111aae8de63c410VgnVCM1000008916f90aRCRD

Italo-billetter

Du kan bytte Italo-billetten din på følgende side (på engelsk) under «Manage Journey»: http://www.italotreno.it/en/the-train/tariffe